PD Dr. Thomas Bachmann

artop, Thomas Bachmannartop, Thomas Bachmannartop, Thomas Bachmann

Consultant & Coach

Focus of Work

  • Individual coaching in the field of leadership, management, micro politics, conflict, career, New Work, and work-life balance
  • Consulting with a focus on strategy development, organizational culture, change management, leadership, conflict management, coaching culture, and New Work
  • Trainer and facilitator for several coaching and consulting qualification programs
  • Member of the artop faculty

Professional Background

  • Graduated Psychologist (Diploma), from the Humboldt University of Berlin, with majors in Industrial and Organizational Psychology, Clinical Psychology and Informatics
  • PhD in Cognitive Psychology supervised by Prof. Dr. hc. mult. Friedhardt Klix, Humboldt University Berlin
  • Venia Legendi in Psychology on Systems Theory and Gestalt Therapy at Humboldt University Berlin
  • Communication Training qualification, Trainergemeinschaft Berlin (TGB)
  • Gestalt Organizational Consulting qualification, Institut für Gestalttherapie und Gestaltpädagogik Berlin (IGG)
  • Management Constellations qualification, Wieslocher Institut für systemische Lösungen (WISL)
  • Experience in Systemic Group Dynamics, Simon, Weber & Friends, Heidelberg
  • Coaching Certificate Program, American Society for Training and Development (ASTD)
  • Gestalt Coaching Training, Gestalt Institute of Cleveland (GIC), OH
  • Competency Development Program für Coach Certification, Gestalt International Training Center (GISC), Wellfleet, Cape Cod, MA

Memberships

  • Senior Coach, Deutscher Bundesverband Coaching (DBVC)
  • GISC Certified Coach, Gestalt International Study Center
GISC-Certified-Coach
  • Systemische Gesellschaft
  • Private lecturer HU Berlin

Publications

In German:

  • Bachmann, T., Berz, J. Die Persönlichkeit von Coaches: Eine quantitative Untersuchung der Big Five Persönlichkeitsdimensionen von Coaches. Organisationsberat Superv Coach (2024). https://doi.org/10.1007/s11613-024-00885-z
  • Bachmann, T., von Ameln, F. Gruppendynamik in agilen Organisationen. Gr Interakt Org 54, 441–443 (2023). DOI https://doi.org/10.1007/s11612-023-00721-5
  • Csar, M., Bachmann, T., Bravo, K. et al. Wenn mehr Ganzheit gefordert wird – Agile Teams und ihre Personen. Gr Interakt Org (2023). DOI https://doi.org/10.1007/s11612-023-00719-z
  • Bachmann, T., König, O., Königswieser, R. et al. Agiles Arbeiten und Gruppendynamik. Gr Interakt Org (2023). DOI https://doi.org/10.1007/s11612-023-00707-3
  • Bachmann, T., Loermann, J. Zur Wirksamkeit systemischer Interventionen im Kontext von Arbeit und Organisationen. Ein systematischer Überblick über den Stand der Forschung. Carl-Auer-Verlag (2023).
  • Bachmann, T., Jung, J. New Work oder Die Dimensionen des Organisierens. Organisationsberat Superv Coach (2023). DOI 10.1007/s11613-023-00819-1
  • Bachmann, T., Loermann, J. Zur Wirksamkeit systemischer Interventionen im Kontext von Arbeit und Organisationen (2022). DOI 10.13140/RG.2.2.19045.06885.
  • Bachmann, T., Bloch, A. & Bravo, K.Q. Teamarbeit in Präsenz vs. remote – Unterschiede im individuellen Erleben, der Kommunikation und der Teamleistung. Organisationsberat Superv Coach (2022). https://doi.org/10.1007/s11613-022-00787-y
  • Bachmann, T. (2022), New Organizing: Ein Gespräch über New Work und Agilität. Organisationsberat Superv Coach. https://doi.org/10.1007/s11613-021-00748-x
  • Bachmann, T., Bachmann, K. (2021), Der virtuelle Beichtstuhl. Zusammenspiel von Beziehungsqualität und Selbstoffenbarung im Coaching. Coaching Magazin, 4/2021.
  • Bachmann, T. (2021). „Und täglich grüßt das Murmeltier“ oder Selbsterfahrung in der Zeitschleife. Zur Musterbildung in Interaktionssystemen. Organisationsberat Superv Coach. https://doi.org/10.1007/s11613-021-00718-3
  • Bachmann, T. (2021). Psychische Verletzungen durch organisationale Veränderungen – ein Gestalt-Coaching-Ansatz. Organisationsberat Superv Coach. https://doi.org/10.1007/s11613-021-00731-6
  • Bachmann, T., Quispe Bravo, K. (2021). Wie entsteht psychologische Sicherheit und Teamidentifikation? Eine empirische Untersuchung. Organisationsberat Superv Coach 2021. https://doi.org/10.1007/s11613-021-00717-4
  • Bachmann, T. (2021). „The King’s Speech“ oder „My Castle, my Rules“ – Zur Prozessgestaltung in der Beratung. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 2021.
  • Bachmann, T. (2020). Coachingprofession im Sog der Digitalisierung. wirtschaft + weiterbildung 07/08 2020.
  • Bachmann, T. (2020).„Den guten Willen jagen“ oder den „guten“ Will Hunting ermutigen, sich zu zeigen. Rollenvorbilder für beraterische Interventionen. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 2020.
  • Bachmann, T. (2020). Die Kontaktgrenze in dynamischen Zeiten oder Gedanken zum Coaching 4.0. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 2020.
  • Bachmann, T., Gramlich, J., Barth, H. (2019). Digitales Coaching – mehr als ein Trend? Eine vergleichende Analyse des Nutzungsverhaltens digitaler Medien im Coaching bei Coaches und Personalverantwortlichen. Coaching Theorie & Praxis (2019).
  • Bachmann, T. (2019). Gruppenintelligenz oder „Gemeinsam sind wir besser? – Empirische Untersuchung zum Leistungs­vorteil der Gruppe. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO).
  • Bachmann, T. (2019). Formen des Kontakts. Theorie und Empirie zum Kontaktverhalten auf Basis systemischer und gestalttherapeutischer Ansätze. Heidelberg: Carl-Auer Verlag.
  • Barth, H. & Bachmann, T. (2019). Wie digital sind Coaches? Eine Analyse des (zukünftigen) Nutzungsverhaltens von Coaches hinsichtlich digitaler Plattformen und Tools im Coaching. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 2-19.
  • Bachmann, T. & Fietze, B (2018). Die Digitalisierung von Coaching – Gedanken aus der Perspektive teilnehmender Beobachtung. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 2-18.
  • Stelzner, S., & Bachmann, T. (2018). Wer interessiert sich für eine Coachingweiterbildung?. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 1-18.
  • Lellinger, S., & Bachmann, T. (2017). Wie Organisationen den Kontakt zu ihrer Umwelt gestalten. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 1-13.
  • Bachmann, T. (2016). Implizite Theorien über Lernen und Veränderungen durch Coaching in Organisationen – Eine empirische Untersuchung. Organisationsberatung, Supervision, Coaching (23), S. 231-253.
  • Bachmann, T. (2016). Kognitionspsychologische Grundlagen für den Einsatz sprachlicher Bilder in Coaching und Beratung. Organisationsberatung, Supervision, Coaching (23), S. 269-283.
  • Lellinger, S. & Bachmann, T. (2016). Die Kontaktgestaltung im Coaching. Organisationsberatung, Supervision, Coaching (23), S. 297-310.
  • Bachmann, T. (2016). Coaching und Beratung zwischen Wissenschaft und Praxis. Organisationsberatung, Supervision, Coaching (23), S. 227-229.
  • Bachmann, T. (2016). Scheitern im Coaching – Zwischen Handwerk und Beziehungskunst. In S. Kunert (Ed.), Failure Management – Ursachen und Folgen des Scheitern. Wiesbaden: Springer VS.
  • Bachmann, T. (2015). Coaching: Schnelle Reparatur oder gründliche Reflexion? Wirtschaft und Weiterbildung 4/2015. S. 44-47.
  • Bachmann, T. (2015). Der Coach, der Forscher, die Pille und ihre Nebenwirkungen. Anregungen aus der Praxis für die Coachingforschung? Organisationsberatung, Supervision, Coaching: (22), S. 87-100.
  • Bachmann, T. (2015). Gruppendynamik und Coaching. In A. Schreyögg & C. Schmidt-Lellek (Eds.), Die Professionalisierung von Coaching. Ein Lesebuch für den Coach. Wiesbaden: Springer VS.
  • Bachmann, T. (2014). Coaching als Pille mit “Nebenwirkungen”? Wirtschaft und Weiterbildung 9/2014. S. 46-48.
  • Bachmann, T. (2014). Was Coachs über Organisationen wissen sollten. Wirtschaft und Weiterbildung 3/2014. S. 48-51.
  • Bachmann, T. (2012). Coaching? Training? Organisationsentwicklung? Wirtschaft und Weiterbildung 3/2012. S. 38-40.
  • Bachmann, T. (2012). 15-Minuten Tiefenbohrung. In: Christopher Rauen (Ed.), Coaching-Tools 3. Bonn: ManagerSeminare Verlag. S. 96-98.
  • Bachmann, T. (2012). Coachingprozesse. In: Deutscher Bundesverband Coaching e.V. (Ed.), Coaching als Profession. Osnabrück: DBVC. S. 65 – 78.
  • Bachmann, T. (2012). Methoden und Tools strategischer Personalentwicklung. In M. T. Meifert (Ed.), Personalentwicklung kompakt. Eschborn: Management Circle GmbH.
  • Bachmann, T. (2011). Warum Coaches lieber nicht werben sollten. Wirtschaft und Weiterbildung 3/2011. S. 42-45.
  • Bachmann, T. (2011). Allgemeine Anforderungen an einen Coach. N. Weatherly & K. M. Meyer-Luterloh (Ed.). Patientencoaching: Band 1 Grundlagen, Praxis. Bonn: eRelation AG. S.44-46.
  • Bachmann, T., Runkel, R. & Scholl, W. (2010). Ausbildung von Trainern, Coachs und Beraterinnen für Organisationen. In U. P. Kanning, L. von Rosenstiel & H. Schuler (Eds.), Jenseits des Elfenbeinturms: Psychologie als nützliche Wissenschaft Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 210-222.
  • Bachmann, T. (2007). Rollenkompass. In: C. Rauen (Ed.), Coaching-Tools 2. Bonn: ManagerSeminare Verlag. S. 173-177.
  • Mäthner, E., Jansen, A. & Bachmann, T. (2005). Wirksamkeit und Wirkfaktoren von Coaching. In: C. Rauen (Ed.), Handbuch Coaching Göttingen: Hogrefe, 55-75.
  • Jansen, A.; Mäthner, E. & Bachmann, T. (2004). Wirksamkeit von Coaching. Eine empirische Studie mit Coachs und Klienten. In: Psychologie und Wirtschaft leben. München: Rainer Hampp Verlag. S. 226-231.
  • Jansen, A., Mäthner, E. Bachmann, T. (2004). Erfolgreiches Coaching. Wirkfaktoren im Einzel-Coaching. Kröning: Asanger.
  • Jansen, A., Mäthner, E. & Bachmann, T. (2003). Evaluation von Coaching. Eine Befragung von Coachs und Klienten zur Wirksamkeit von Coaching. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 10 (3), 245-254.
  • Bachmann, T. (2002). Einstellungen zu Autos und Automarken. In: W. Scholl & H. Sydow (Ed.), Mobilität im Jugend- und Erwachsenenalter. Eine fünfjährige Längsschnittstudie zu Mobilitätsformen, Fahrzeugvorlieben, Freizeit- und Risikoverhalten und deren Abhängigkeit von Umwelt- und Technikeinstellungen, Werten und Persönlichkeit. Münster: Waxmann, 270-291.
  • Müller, B. (Ed.); Wiechmann, T. (Ed.); Scholl, W. (Ed.); Bachmann, T. (Ed.); Habisch, A. (Ed.) (2002). Kommunikation in regionalen Innovationsnetzwerken. München: Hampp.
  • Eickelpasch, A., Kauffeld, M., Pfeiffer, I., Wurzel, U. & & Bachmann, T. (2001). Die Förderinitiative InnoRegio – Konzeption und erste Erkenntnisse der wissenschaftlichen Begleitung. Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW), Wochenbericht 34/2001.
  • Bachmann, T., Gawronski, B. & Scholl, W. (1999). Werthaltungen und Freizeitmobilität. In U. Brannolte, K. Axhausen, H.-L. Dienel & A. Rade (Eds.). Freizeitverkehr – Innovative Analysen und Lösungsansätze in einem multidisziplinären Handlungsfeld. Berlin: Technische Universität.
  • Bachmann, T. (1998). Die Ähnlichkeit von Ereignisbegriffen bei der Analogiebildung. Münster: Waxmann.
  • Bachmann, T. (1997). Strukturgleichungsmodelle in der Veränderungsmessung. ZeE-Publikationen. Humboldt-Universität zu Berlin. Band 1
  • van der Meer, E. (Ed.); Bachmann, T. (Ed.); Beyer, R. (Ed.); Goertz, C. (Ed.); Hagendorf, H. (Ed.); Krause, B. (Ed.); Sommer, W. (Ed.); Wandke, H. (Ed.); Zießler, M. (Ed.) (1997). Experimentelle Psychologie. Abstracts der 39. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Humboldt-Universität zu Berlin, 24.-27. März 1997. Lengerich: Pabst.

In English:

  • Bachmann, T. (2022). The Forms of Contact: An Approach to Theme, Process, State, and Methods in Coaching. In S. Greif, H. Möller, W. Scholl, J. Passmore, F. Müller (Eds.), International Handbook of Evidence-Based Coaching, Springer Cham, 349-367.
  • Bachmann, T. (2022). Functional Group Positions and Contact Behavior in Problem-Solving Groups. Gr Interakt Orghttps://doi.org/10.1007/s11612-021-00613-6
  • Bachmann, T. (2018). Failure in Coaching. Between craft and the art of creating relationships. In S. Kunert (Eds.) Failure Management. Wiesbaden: Springer VS.
  • Bachmann, T. (2017). Coaching and group dynamics. In A. Schreyögg & C. Schmidt-Lellek (Eds.), Professionalization of Coaching – A Reader for the Coach. Wiesbaden: Springer VS.
  • Klix, F. & Bachmann, T. (1998). Analogy detection – analogy construction: An approach to similarity in higher order reasoning. Zeitschrift für Psychologie, 206 (2), 125-143.
  • Klix, F. & Bachmann, T. (1998): Analogy detection – analogy construction: An approach to similarity in higher order reasoning. In U. Schmid, J. F. Krems & F. Wysotski (Eds.), Mind Modelling: A Cognitive Science Approach to Reasoning, Learning & Discovery. Lengerich: Pabst Science Publishers.
  • Bachmann, T. (1994). Creating Analogies – On Aspects of the Mapping Process between Knowledge Domains. In J. Brezezinski, B. Krause & T. Maruszewski (Eds.). Idealization VIII: Modeling in Psychology. Amsterdam – Atlanta: Editions Rodopi B.V., 75-96.

Latest Articles

Programmes & Trainings in English

Contact Design in Interaction Systems

Human communication and interaction, be it in relationships of two or more people, in groups, teams or organisations, is influenced by individual contact behaviour and can be described over time.

Read more

Professionalisation of Coaching

Since the turn of the millennium, coaching as a person-centred consulting format has spread, developed and established itself in many places. Almost every organisation and company uses coaching – at least sporadically – as a personnel development instrument.

Read more